Studenten LSK doen verslag van hun projecten

In september van dit jaar is de nieuwe opleiding Leefbare Stad en Klimaat van start gegaan. Vanaf nu zullen enkele enthousiaste studenten met enige regelmaat vertellen over hun studie en de projecten waar ze aan werken. Hieronder stellen ze zichzelf alvast voor en geven ze een korte beschrijving van enkele projecten:

Studenten aan het woord

Op onze opleiding Leefbare Stad en Klimaat werken studenten aan projecten. Samen met bedrijven en gemeenten zoeken we oplossingen voor vraagstukken over Klimaat, Water, Circulariteit en Natuur. De komende nieuwsbrieven willen we (Rick van Pelt, Maurits de Lange, Bart van Zaan en Hahn Foussert) verslag doen van waar wij als studenten aan werken. We hebben meerdere projectgroepen gesproken en daarover willen we iets vertellen.

Natuurvriendelijke oever

Dit groepje gaat een natuurvriendelijke oever aanleggen en gaan dit helemaal uitwerken van beplanting tot ontwerp. Ze hebben dit project gekozen omdat het ze erg leuk en leerzaam lijkt. Van dit project leren ze hoe ze hun plantenkennis toe kunnen passen en hoe ze moeten organiseren en ontwerpen. Kortom; superleuk!

Vergroening Schoolplein JP De Waaleschool

Het project bestaat uit een wadi ontwerpen voor een basisschool. Leerlingen van het Wellant vmbo Ottoland realiseren de uitvoering. Het groepje vindt het tot nu toe een leuk project. Het is erg leerzaam omdat ze hun werkervaring toe kunnen passen. Ze leren hoe ze de berekeningen en een begroting moeten maken voordat je echt aan de slag kunt.

Basisschool IKC de Wielen in Papendrecht

De opdracht die dit groepje als project heeft, is om een geheel bestraat schoolplein om te toveren tot een duurzaam, groen kinderparadijs. Vaardigheden die ze toepassen uit de lessen zijn: het maken van een beplantingsplan, een onderhoudsplan maken, een begroting samenstellen en calculeren.

Buitenterrein Wellantcampus Dordrecht

Dit groepje is bezig met ideeën voor de nieuwe inrichting van het Wellant-buitenterrein. Ze hebben de opdracht om realistisch te denken zonder budget. Ze kwamen onder andere op ideeën voor een broekbos, paddenpoel, eigen ecosysteem en een watermolen. De lesstof die ze krijgen kunnen ze goed toepassen doordat ze nu meer weten over het bodemleven, water, planten, ecologie en landschappen. Ze vinden het erg leuk om op deze manier bezig te zijn met de gekregen lesstof.

Wil je de reacties lezen of reageren?